Återblick och framåtblick

Den internationella kvinnodagen. Egentligen igår söndag. Men inleddes redan i lördags när Sarah, Caroline och Sofia gick till final. 7 av 11 finalister är kvinnliga solister. 1 manlig solist, 2 manliga grupper och 1 mixad grupp.

Norrköping. Skrällarnas stad. Caroline af Ugglas i lördags (ok, ingen egentlig skräll enligt mig men de facto är det en jätteskräll att hon är i final). Och medans jag satt på tåget hem igår söndag. Skrällvann Jämtland mot Norrköping i basketslutspelet.

Tågresan hem räckte till tre genomlyssningar av de elva finalisterna. I rätt startordning. Väl hemma. Särskilt med Emilias glada låt i färskt minne. Var det vårkänslor. Och snödroppar.

SVT är inte direkt snabba med att förmedla information. Men om jag förstått det hela rätt blir det 12 jurygrupper (ordinarie 11 + den internationella juryn). Borde i såna fall betyda att folkets röst delas ut enligt följande: 144 (dvs 12 gånger 12), 120, 96, 72, 48, 24 och 12 (12 gånger 1). Samt att 4 låtar får 0 poäng. Rätt eller fel? Jag utgår från att det är på det viset. Har ganska stor betydelse när jag så småningom ska tippa slutresultatet. Och jag är inte ute efter att försvara min, visserligen hedervärda, andraplats. Det är segern jag är ute efter! Såklart.

Christer Björkman bestämde startordningen. På
bilden syns stjärnor på HEATs och Alcazars bidrag. Varför??

Torsdag-lördag. Kringevenemang. Direkt kopplade till festivalen som sådan.

Varannandagsbandy. Sirius tar revansch? FBK fortsätter sitt segertåg! Almtuna till kvalserien? Observera utropstecken istället för frågetecken efter FBK.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback