Semifinal 1 - Schlagerkung hoppas och tror

Lyssnat ganska sparsamt på bidragen. Får inte färgas för mycket. Men har nu lyssnat en sista gång innan kvällens semifinal. En sammanvägd bedömning av tre genomlyssningar (60 sekunder) + gårdagens genrep (där jag såg Shirley och Emilia vid två tillfällen). Låtens kvalitet först och främst. Liten del scenframträdande. Betygen kan tyckas relativt höga. Men förväntar mig inte att det kommer att vimla av 4- och 5-poängare framöver. Någonstans måste ribban ligga. I sammanhanget. Har dock sänkt betygen något vid en sista lyssning. För de flesta. Är säker på ordningen nu. Åtminstone tills det börjar ikväll...

Bert Karlsson är på plats. Äntligen! För att plagiera Gert Fylking.
Även Freddie Wadling är på plats. Han ska sitta på en stol på en scen med en käpp och sjunga en gammal schlager.

Ska även försöka mig på en gissning. Vilket känns nästintill omöjligt. Kan lika gärna gå precis tvärtemot. Nästan i alla fall. Vad jag tror är baserat på så mycket annat än låtens kvalitet. Som det faktum att vissa artister är skyhöga favoriter utan att jag riktigt förstår varför. Vilka som möts i duellerna kan också fälla avgörandet.

Schlagerkung hoppas (personlig smak):
Till final
Alcazar - Stay the night - Betyg 4
Emilia - You're my world - Betyg 4-

Andra chansen
Shirley Clamp - Med hjärtat fyllt av ljus - Betyg 3+
Marie Serneholt - Disconnect me - Betyg 3

Femma
Caroline af Ugglas - Snälla snälla - Betyg 3

Utslagna
Nina Söderquist - Tick tock - Betyg 3-
Scotts - Jag tror på oss - Betyg 2
Jonathan Fagerlund - Welcome to my life - Betyg 1

Schlagerkung tror (tips, helt enkelt):
Till final
Shirley Clamp - Med hjärtat fyllt av ljus
Scotts - Jag tror på oss

Andra chansen
Alcazar - Stay the night
Emilia - You're my world

Femma
Nina Söderquist - Tick tock

Utslagna
Jonathan Fagerlund - Welcome to my life
Marie Serneholt - Disconnect me
Caroline af Ugglas - Snälla snälla

Den internationella juryns favorit beror ju på vilka två bidrag som redan gått till final.

Schlagerkung tror att den internationella juryns favorit blir (i tur och ordning):
1. Alcazar
2. Marie
3. Shirley
4. Nina
5. Emilia
6. Caroline
7. Jonathan
8. Scotts

Klockan 16:30 är det schlagermiddag. Strax innan 19:00 intas arenan. 20:00 smäller det. Kommer att bli en riktigt spännande och rolig kväll/natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback