Schlagerkung är tillbaka

Schlagerkung är tillbaka. Och det med besked. Förra veckan gick mina två personliga favoriter direkt till final. Men tipset gick sämre. Den här veckan fick jag med ännu en personlig favorit i final. Och tippade dessutom som en gud. Skönt att vara tillbaka på toppen. Ödmjukhet är inte mitt efternamn en dag som denna.

Schlagerkungs tips gick endast bet på ett par punkter. H.E.A.T. till final istället för Lili & Susie. Och att Markoolio hade bytt plats med Jennifer Brown. I övrigt rätt på varenda placering. Om prestationen översätts till poäng fick jag 23 av 26 möjliga poäng, vad gäller att placera låtarna i rätt ordning.

Schlagerkungs tips om internationella juryns val blev även det en insats att vara stolt över. Internationella juryn valde mycket riktigt, precis som jag tippade, Amy Diamond.
Schlagerkungs personliga smak uppfylldes till stor del. Fem av fem vidare. Tre av fyra till duellerna. Och en av två till final. Tyvärr inte den jag helst ville (L & S). Men H.E.A.T. får duga. Samt att Måns trots allt var min trea. Så här långt överensstämmer finalfältet bättre än någonsin med min personliga smak. Och L & S har ju fortfarande chansen. Den andra chansen.

Markoolio, Jennifer Brown och Lasse Lindh förtjänade sina bottenplaceringar. Som helhet något sämre än den första semifinalen. Men Mede var mycket bättre. Proffsigare. Inte jätterolig. I alla fall roligare än Pihlman. Årets komiska flopp. Då är det kafferast. Tissepause. Tyvärr tvingades vi tittare även att bevittna ett par sekunder Eva Rydberg. Som tur var kallades Rydberg för buskis av Mede. Jag skrattade gott.

När H.E.A.T. (från Upplands Väsby) spelade för andra gången la jag märke till två, för mig, bekanta ansikten i publiken. Hasse & Berit. Även dom från Upplands Väsby. Stort!

I duellerna möttes ettan och fyran. Tvåan och trean. Jag är hyfsat säker på att Måns var etta och L & S fyra. H.E.A.T. tvåa och Amy trea. Visst skulle Amy kunnat vara fyra. Men H.E.A.T. etta? Nej, det tror jag inte. 

Amy fick nog en hel del barnröster. Var det barnen som också röstade på den bleka kopian av Hero? Eller vem röstade egentligen på Måns? Vem röstade på den något modernare versionen av Martin Stenmarcks Las Vegas? Ingen i min bekantskapskrets hade Måns som etta. Nej, faktum är att endast en av dem hade Måns som tvåa. Övriga hade placerat honom som trea eller sämre. Den som alla(!) hade placerat på förstaplats var min egen personliga favorit Show me heaven med Lili & Susie. Ung som gammal. Varför gick dom då inte direkt till final? Måste vara ännu en av alla dessa röstningsskandaler... När det blir dags för andra chansen ska jag ge mitt fulla stöd i Norrköping. Och rösta som en galning. Ni är väl med mig!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback