Missä miehet ratsastaa

Förbannelsen bröts. Israel gick vidare med startnummer 2. Sverige har startnummer 2 på torsdag. Hoppas hoppas.

Finland är den stora skrällen.

Något förvånande att Slovenien inte gick till final. Det var också den låt jag gillade bäst. Än mer förvånande att kalkonen Irland missade att ta sig vidare. Inget jag gråter över. Skönt för tävlingen.

Polen???

I övrigt inga skrällar.


Den gamla hederliga Öst-Väst-debatten kan väckas till liv igen. 7 östländer. 2 västländer med geografisk placering i öst. Och så Norge. 

Jag är övertygad om att juryn valde Norge. Möjligtvis Polen. Men med största sannolikhet vår västra granne.

Som sagt. Andra halvan var stark. Och att det var från och med låt 7 som semifinalen kom igång på allvar. Från den första halvan tog sig tre länder vidare (2, 7, 9). Polen låg i mitten med startnummer 10. Från den andra halvan tog sig sex länder vidare (13, 14, 16, 17, 18, 19). Sex av de sju sista bidragen gick alltså vidare till final. Enormt.

Av mina tio personliga favoriter tog sig sex vidare. Finland och Ryssland hade jag som 11:a och 12:a. Är därför inte helt missnöjd. Azerbajdzjan och Polen (16 och 17) är dock skräp som jag hade kunnat vara utan i finalen. Jag sörjer missad finalplats för främst Slovenien. Men även Nederländerna. I övrigt är jag nöjd med kvällens resultat.

Av de tio bidrag jag tippade skulle gå vidare tog sig sju till final. Moldavien och Slovenien hade jag på plats 9 och 10 varför det inte är någon jätteskräll att de är utslagna. Irland mer oväntat. Israel och Polen var tippade att gå vidare. Däremot Finland. Vilken skräll.

Estland var bara sämst. Belgien skrällde inte. Skönt. Moldavien, San Marino och Montenegro var alltför anomyma. Andorra övertygade inte på scen. Nederländerna har inga vänner.

Startordningen i finalen har lottats för kvällens vinnare. Grekland (21), Rumänien (1), Bosnien-Hercegovina (6), Finland (8), Ryssland (24), Israel (7), Azerbajdzjan (20), Armenien (5), Polen (10) och Norge (25). Noterbart är att Polen återigen går ut som nummer 10. Att fyra bidrag från semifinal 1 går ut efter varann i finalen (startnummer 5-8). Att Rumänien (först) och Norge (sist) hade tur i lottningen. Att Ryssland blir farliga från sin startposition (nästsist). Att finalen inleds och avslutas lugnt (Rumänien inleder och finalen avslutas med Serbien, Ryssland och Norge).

På torsdag gäller det. Hårdare konkurrens. Men visst ska väl Sverige gå till final. Hamnar vi inte bland de nio främsta är jag säker på att vi kommer med som tionde bidrag tack vare juryn. Hoppas hoppas.  

Missä miehet ratsastaa framfördes av Teräsbetoni för Finland i den första semifinalen. ESC 2008. Den gick vidare till finalen på lördag. Grattis Finland!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback