Believe

Den sämsta låten på väldigt länge har vunnit. Med det sämsta engelska uttalet någonsin. När Dima Bilan sjunger ordet impossible får jag rysningar. Jag mår illa.


Inte mycket att säga om Sverige, vi var inte omtyckta. Men Ryssland!? Armeniens falsksång!? Inte oväntat. Men tråkigt.


Konceptet i semifinalerna fungerar. Men finalen av EESC (Eastern Eurovision Song Contest) med 43 röstande länder går bara Rysslands ärenden. Det är oroväckande musikaliskt. Och politiskt. Prag 1968. Belgrad 2008.


Det hade varit intressant om endast finalländerna hade fått rösta. Liknande systemet i semifinalerna alltså. Skönt av Danmark att avsluta med noll poäng till vinnaren. Just därför. Återkommer när jag vet hur resultatet hade sett ut med bara finalländerna vid telefonerna.


Så det blev återigen ett nytt vinnarland. Precis som det har varit sedan 2001. Manlig soloartist som segrare var mer otippat. Det är första gången sedan 1990 som det inträffar.


Det gick lika bra för Sverige som det gjorde förra året. Hurra!


Björn Gustafsson var ju rolig i alla fall.


Norges höga placering är det bästa som vi någonsin kan få. Trist. Det ska vara möjligt att vinna. Och det är det inte för tillfället. En hyfsad placering är inte mycket att sträva efter.


En av de sämsta vinnarna någonsin? Antagligen. Det är åtminstone den sämsta vinnarlåten sedan 2001. Förresten är fd Sovjets segrar inget att minnas. Estland 2001, Lettland 2002 och nu Ryssland 2008 är alla tre medelmåttiga sånger.


Jag var inne på det ganska tidigt. Att Sverige skulle gå vidare till final tack vare juryn. Efter att ha sett resultatet där både Danmark och Island gick till final så ändrade jag dock uppfattning. Trodde, hoppades, att Sverige också tagit sig vidare via telefonröster. Men. Det var som jag trodde från början. Tack juryn för att vi fick vara med i finalen.


Precis innan sändningen började fick jag ett obehagligt besked. Ett sms från den säkraste av källor. "Makedonien var i final. Men juryn valde Sverige". Öken. Det var alltså sant. Makedonien hade hamnat på tionde plats i torsdags. Men hade förlorat sin finalplats till Sverige tack vare juryn. Jag förstod att kvällen skulle bli plågsam. Nu fanns det inte en chans att Sverige skulle kunna placera sig bra. Ändå hoppades jag. Men petade ner Sverige till en fjortonde plats. På listan över hur jag trodde att det skulle sluta. Även det visade sig väl positivt. Artonde plats blev det. Med facit i hand (sms) skulle jag förstått just detta. Att Sverige var borta ur toppstriden. I övrigt stämde ju förhandstipsen. Men vi föll som en sten. Redan i torsdags.


Vi var i alla fall inte sämst i Norden. Finsk hårdrock var sämre.


Sällan har väl min personliga smak stämt sämre överens med resultatlistan än vad den gjorde i år. Exempelvis hade jag vinnarlåten Ryssland först på en sjuttonde plats. Bättre var den inte. Vilket bland annat vi svenskar och även danskar förstod. Nu till min personliga lista igen. Några bidrag hamnade ungefär där jag ville, exempelvis Ukraina, Norge, Portugal, Finland, Tyskland och Polen. Sen gick det allvarligt talat sådär.


Bättre gick det att tippa. Många bidrag fick ungefär de placeringar som jag trodde. Jag prickade in 8 av 10 i toppen. I ärlighetens namn hade jag Sverige på en sjätte plats från början och ändrade till en fjortonde plats först när jag hade mer information. Men även med Sverige på en sjätte plats hade jag fått ett bra resultat, 7 av 10. Rumänien, Finland, Kroatien och Sverige hamnade betydligt sämre än vad jag hade gissat. I övrigt nästintill full pott. Och jag ville bara inte tippa Ryssland som vinnare. Nu vände jag på ettan och tvåan. Ändå helt ok.

Sistaplatsen då? Där hade jag tippat Tyskland. De tre länderna Storbritannien, Polen och Tyskland hamnade på sista plats med samma poäng. Men eftersom det finns regler så kan man ändå ge dem en exakt placering. Trots samma poäng hamnade faktiskt Tyskland 23:a, Polen 24:a och Storbritannien 25:a.


Så här ser 10-i-topp ut (resultat) med min tippade placering till höger om landets namn:

1 Ryssland                           2

2 Ukraina                             1

3 Grekland                           4

4 Armenien                          6

5 Norge                                --- (jag tippade inte exakt resultat, men ej bland de 11 bästa)

6 Serbien                             3

7 Turkiet                              10

8 Azerbajdzjan                     8

9 Israel                                --- (jag tippade inte exakt resultat, men ej bland de 11 bästa)

10 Bosnien-Hercegovina        7


Trots att mitt tips gick hem. Eller kanske just därför. Jag är besviken. Nu blir det gravöl till Tysklands bästa låt Dschinghis Khan.


Believe framfördes av Dima Bilan för Ryssland i finalen av ESC 2008. Den vann tyvärr hela tävlingen.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Visste du att Rysslands bidrag var producerat av bl.a Timbaland?

Postat av: schlagerkung

Jag visste att Rysslands bidrag var producerat av "en person i Timbalands stall". Det kan säkert bidragit till framgången, att folk trodde det var producerat av Timbaland. Personligen tycker jag inte det ska spela någon roll, låtens kvalitet ska vara avgörande. Dessutom har jag ingen personlig relation till Timbaland, vet knappt vem det är, vill inte veta. Ryssland fick inte en enda poäng av oss svenskar, det har aldrig hänt att Sverige så totalt har "missat" vinnaren. Det är tydlig fakta.

2008-05-26 @ 10:00:39
URL: http://schlagerkung.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback