Trying to recall

Tillbakablick på deltävlingarna. Och några utmärkelser.

Göteborg
Den sämsta deltävlingen. Amy Diamond som väntat till final. Ingen större sensation att den andra finalplatsen togs av Christer Sjögren. Även om E-type & The Poodles fanns med i förhandssnacket. Men kan man inte sjunga så. Bästa sånginsatserna till final. Halvskräll att Tapper gick till andra chansen. Velvet var betydligt bättre och borde fått en till chans. Minns inte så mycket mer. Skulle vara hönsnätsburen då. Inget trevligt minne.

Västerås
Den nästbästa deltävlingen. Jag var själv på plats i arenan. Genrep och deltävling. Sanna Nielsen var överlägsen. Fick känslan av att hon kunde vinna finalen i Globen. En känsla som består. Superskrällen! Androla till andra chansen. Rongedal till final. Är en (av få?) som tycker Androlas låt förtjänade en finalplats och framträdandet var bra. Visst är jag även svag för Rongedals uppträdande. Men ändå. Att Ola hängde med till andra chansen var givet. De fyra bästa låtarna gick vidare. Lilla skrällen var att Kebabpizza kom så högt upp som femma. Men så slog de sönder trumman på scenen också. Lasse Lindh var blek. Trodde på Den första svalan bland de fem främsta. Men artisten var för svag. The Nicole var sämst och kom också sist.

Linköping
Den nästsämsta deltävlingen. Utifrån tittarsiffror, antal telefonröster och resultatet för de låtar som gick vidare till andra chansen var det här den sämsta deltävlingen. Jag håller inte med. Låtmässigt var den starkare än Göteborg. BWO överlägset bäst. Skrällen var att Frida gick till final. Och att varken Isaksson eller Ainbusk gick vidare. Även om jag inte är ledsen för det. Isaksson hade en dålig och överskattad låt. Ainbusk kunde inte sjunga. Visade det sig. Glad över Caracolas avancemang. Och operalåten har en stark vers. Första gången en joker hamnar sist i en deltävling. Låten i sig förtjänade en finalplats. Men Eskobar på scen var en katastrof. Dom hade hamnat fel och underpresterade.

Karlskrona
Den bästa deltävlingen. Tveklöst. Jag lyckades tippa rätt på allt. Utom Pame. Som hamnade bra mycket längre ner än vad jag hade trott. Men även här handlade det om en artist som inte var bra på scen. Två bästa låtarna till final. Hero kändes som en vinnare. Och kan mycket väl bli det på lördag. Bengtzing proffsig. Hade gärna sett Sibel och Calaisa avancera till andra chansen. Nordman tog inte helt oväntat Calaisas plats. Strömstedts låt var inte värdelös men saknade refräng. Därför kom den sist. Sammantaget en väldigt bra deltävling. Förutom Fronda. Som hade årets sämsta låt.

Kiruna
Övre halvan som väntat. Och enligt mina önskemål. Sibel var klart bäst. Visst hade jag gärna sett Caracola gå vidare istället för Ola. Men mot Sibel var bägge chanslösa. En värdig finalist. På undre halvan skrällde det rejält. Tapper slog oväntat ut Andersson. Tyvärr. Och Nordman stod för den stora skrällen då Androla fick ge sig. En final utan Carola. Tidernas skräll. Inte var Nordmans låt mycket att jubla över. Sista matchen hade en given utgång. Tapper chanslös. Nordman till final. Något besviken. Men finalen är ändå högklassig. Och oviss.

Stockholm
På lördag vet vi. Framåt klockan 22:00 på ett ungefär. Sanna.

Schlagerkung delar ut ris och ros till årets...
...bästa textförfattare - Bobby Ljunggren & Aleena Gibson
...sämsta textförfattare - Wille Crafoord
...mest överskattade, tillika nästsämsta, textförfattare - Ingela "Pling" Forsman
...bästa kompositör - Bobby Ljunggren
...minst saknade kompositör - Thomas G:son
...skadegladaste ögonblick - När Patrik Isaksson åkte ut
...rysning - Sanna i Västerås
...stalker - Wille Crafoord
...bästa fest - Fredagens efterfest i Västerås
...överraskning - Att jag hamnade på fredagens efterfest i Västerås
...Thomas Wassberg - Den samiska ilskan för att Carola hade fel mössa
...snyggaste kläder - Caracola
...fulaste kläder - Fridas jacka
...Gustav Vasa - Alexander Bard

Trying to recall framfördes av Marie Lindberg i Melodifestivalen 2007 och hamnade på femte plats i finalen.


Kommentarer
Postat av: frida

Cyklen brukar vara så pålitligt! men jag orkar inte cykla flera mil... :D jag HOPPAS på BWO!!! :D men med perelli blir nog motståndet för svårt! Men jag ska rösta på bwo!

Postat av: schlagerkung

Det blir spännande. Helt klart. Idag avslöjar jag om BWO och Perrelli tillhör mina favoriter, eller om de hamnar på plats 4-7.

2008-03-13 @ 12:34:24
URL: http://schlagerkung.blogg.se
Postat av: Tilda

Jag sätter mina slantar på Perelli som vinnare. I övrigt har jag Amy Diamond på min andraplats och Sibel på en tredje plats, trots att hon inte tog sig vidare till finalen direkt. Men hennes låt har fått mer uppmärksamhet och den är så vacker. Sanna på en fjärdeplats. Men som sagt, Perelli vinner nog. Proffsig och bra!

2008-03-13 @ 13:41:41
URL: http://kallamigtilda.blogspot.com
Postat av: schlagerkung

Tilda, då är vi inte helt eniga. Som du såg hade jag Amy först på åttonde plats...men jag tror ju att hon kan komma högre än så. Sibels låt växer.

2008-03-13 @ 13:56:29
URL: http://schlagerkung.blogg.se
Postat av: carro

hm.. Charlotte kanske? Är inte jätteinsatt.. Va tror du sj då?

2008-03-13 @ 14:33:08
URL: http://carroat.blogg.se
Postat av: Schlagermirja

Jag tror att det kan bli ganska jämnt, men skulle jag satsa pengar på någon skulle det bli Perrelli. Helt okej med mig om hon vinner, men mest hoppas jag på BWO.

2008-03-13 @ 15:39:05
URL: http://schlagermirja.blogg.se
Postat av: schlagerkung

Charlotte ligger bra till. Men jag tror fortfarande att Sanna (tack vare juryn) vinner. Vad jag hoppas på själv framgår av min blogg imorgon fredag. BWO ligger också bra till, men är inte min absoluta favorit.

2008-03-13 @ 15:47:06
URL: http://schlagerkung.blogg.se
Postat av: Emelie/Rojosa

SVAR: Jag hoppas på Charlotte eller BWO!!

2008-03-13 @ 16:12:23
URL: http://rojosa.blogg.se
Postat av: Rebecka

Tack hoppas ja också! haha
CHARLOTTE ELLER AMY! :D

2008-03-13 @ 18:14:21
URL: http://kyling.blogg.se
Postat av: Jenny

Min kärlek är viktigare än en tävling..

2008-03-13 @ 19:39:51
URL: http://aikmansgirl.webblogg.se
Postat av: schlagerkung

Hoppas ni på Charlotte. BWO, kanske. Amy, nja. Hur kan något vara viktigare än kärleken till Melodifestivalen??? ;-)

2008-03-13 @ 23:02:36
URL: http://schlagerkung.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

He he, vad konstigt schlagerkung, att du och jag är helt ense om att bästa klädsel var Caracola men att du dissade Fridas gula jacka! Jag tyckte hon också hade bästa klädsel. Tyvärr stängde hon jackan i finalen, och banne mig, jag tror hon förlorade på den detaljen! (Detaljer är viktiga)

Det är roligt att läsa dina gissningar. Snyggt uppställda är de också! Dock hittade jag inte din sida förrän efter Globen-tävlingen.
Kanske du kommer att skriva om Eurovsion också.

2008-03-17 @ 19:47:07
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: schlagerkung

Fröken W! Jag säger inget mer om jackan som borde ha slängts...jag menar aldrig borde ha stängts. Tack för dina kommentarer om bloggen, det värmer. Visst kommer jag att skriva om ESC (Eurovision) också. Bloggen inleddes efter The Arks seger i
Globen förra året och följde intensivt tävlingen i Helsingfors, där jag själv var på plats och bloggade direkt från arenan.

2008-03-17 @ 21:09:44
URL: http://schlagerkung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback