När filmen är slut

Nu har jag betygsatt de sista bidragen i semifinalen.

ESC 2007 - semifinal

19. Norge
Guri Schanke - Ven a bailar conmigo
Latino. Tveksam sångerska med tveksamt uttal. Åtminstone av engelska. Också av spanska förmodar jag, även om jag nog gör bäst i att inte uttala mig i den delen. Pinsamt prat, tjo och tjim samt tjut(!) innan höjningen. Klädbyte fungerar säkert. Men en blek kopia av Anna Book är allt jag ser och hör. Och Anna Book borde inte gått till final i Sverige. Eller ens fått vara med bland de 32.
Betyg: 3


20. Malta
Olivia Lewis - Vertigo
Medelhavslatino med betydligt mer glöd än föregående bidrag. Blir dock tokig av låten efter bara en minut. Går i ett alldels för segt tempo och jag får ont i huvudet av sången som för mig upplevs som skrik och klagan. Inte helt ofarlig dock. 
Betyg: 4

21. Andorra
Anonymous - Salvem el mon
Green Day. På katalanska. Och engelska. Låten är hyfsad och borde tilltala en yngre publik. Ingen personlig favorit. Saknar en bra refräng. Låter likadant hela vägen.
Betyg: 5

22. Ungern
Magdi Ruzsa - Unsubstantial blues
Definitivt ingen traditionell schlager. Blues. Utan hjärta. Utan chans. Kanske funkar på ungersk radio. Men usch vad tråkigt.
Betyg: 3

23. Estland
Gerli Padar - Partners in crime
Lär inte gå vidare till final. Var själv svag för deras schlagerbidrag förra året men det här säger mig absolut ingenting. Trist poplåt.
Betyg: 3

24. Belgien
The KMG's - LovePower
Belgien gick inte till final förra året, trots en av semifinalens bästa låtar. I år har de en usel soulsång på sitt samvete. Och går därmed till final!? Knappast. Ännu en i raden av trista låtar utan vettig refräng. Hejdå!
Betyg: 2

25. Slovenien
Alenka Gotar - Cvet z juga
Inte särskilt svårt att sticka ut bland semifinalens avslutande bidrag. Efter en hel drös av intetsägande låtar är det befriande att höra Slovenien. Som säkerligen har en finalplats säkrad. Grannländer. Röstande killar. Startnummer. En låt som sticker ut. Och är allt annat än dålig. Opera. Mystik. En favorit.
Betyg: 7

26. Turkiet
Kenan Dogulu - Shake it up shekerim
Utöver 12 poäng från Tyskland vete sjutton. Men Justin Timberlake är populär har jag förstått. Utan att förstå varför. Frågan är om den turkiska upplagan går hem. Antagligen. Låten känns igen. Jag längtar efter Johnny Cash.
Betyg: 4

27. Österrike
Eric Papilaya - Get a life, get alive
Versen bättre än refrängen. Tyvärr. Bra sångare. Rockigt.
Betyg: 6

28. Lettland
Bonaparti.LV - Questa notte
Årets enda skämtlåt som antagligen inte är på skämt. Som att se filmen om Spice Girls. Så dåligt att man inte ens orkar skratta åt eländet. Frack, hög hatt och blåjeans är inte den snyggaste kombination jag sett. Med medaljer till. Operaröster eller nåt. Vidrigt.
Betyg: 2

En uppdatering av hur jag sätter mina betyg

När filmen är slut framfördes av Avengers i Melodifestivalen 2000 och hamnade på tionde och sista plats, med noll poäng.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Turkiet är väl bra? Jag gillar Belgien också, men håller med om att de knappast har en chans.

2007-04-11 @ 19:44:32
Postat av: schlagermirja

Turkiet är väl bra? Jag gillar Belgien också, men håller med om att de knappast har en chans.

Postat av: schlagerkung

Belgien är chanslösa. Och dåliga. Turkiets låt går säkert till final. Men eftersom jag har svårt för Justin Timberlake så har jag även svårt för Turkiets bidrag, även om låten inte är helt värdelös.

2007-04-12 @ 09:35:37
URL: http://schlagerkung.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback