Schlagerkung är nöjd

Är nöjd. Helgen tillbringades med trevligt sällskap i skärgården. Missade alltså direktsändningen av festivalen i lördags. Men höll mig undan på öar med gamla militäranläggningar för att resultatet inte skulle komma mig tillhanda. Och lyckades. Spänningen kvarstod alltså när jag sent igår söndag kom hem och tittade på reprisen.

Programledarna hade ett tråkigt manus. Men skötte sig i övrigt helt ok. Inte deras fel att telefonrösterna redovisades felaktigt etc. Marie överraskade eftersom hon inte är programledare i vanliga fall. Inte mycket att säga. Presentationerna däremot. Var tråkiga och pinsamma. Carl Bildt det enda glädjeämnet. Men trist att behöva plågas av Grotesco-gänget när allt jag vill är att se och höra artisterna och låtarna. Pausnumret var värdelöst och ännu mer skämskudde. Bra så. Fokus ska inte tas från låtarna. Men att sen behöva stå ut med en falsksjungande Nanne som förstörde en i övrigt bra låt var absolut inte en njutning för örat.

Mitt omdöme ändrades något när jag fick se showen. Och höra hela låtarna. Håller fast vid att Dilbas låt var värd en bättre artist. Hon sänkte den. Alltså handlade det då endast om Danny, Pernilla Andersson och Swingfly. Vad gäller min personliga smak. Schlagerkung tycker och hoppas. Övriga fyra bidrag (exklusive Dilba) var inte urusla (jo ok, webbjoker-Jonas var det) men var inga låtar jag ville se eller höra igen i en final eller i andra chansen. Rasmus Viberg, Le Kid, Jenny Silver och Jonas Matsson hade helt enkelt gjort sitt i årets festival. Och även Dilba då.

Slutresultatet med Danny som etta var alltså inget jag sörjde. Utan firade. Danny krossade allt motstånd. Bra sång, bra dans, snygg show, en låt som växer. Den hade det mesta.

Och scenen. Årets scen är helt fantastiskt snygg!! Skapade en unik stämning för varje låt. Jag älskar scenen! Och den var som bäst under låt 7 och 8. Dvs Pernilla Andersson och Danny.

Att sedan Swingfly snodde finalplatsen från nervösa Pernilla Andersson kan jag leva med. Swingfly (och framförallt Christoffer Hiding) förmedlade glädje. Men varför bara Swingfly i artistnamnet? Swingfly feat. Hiding hade varit mer passande. Refrängen är ju ändå det som låten tog sig vidare på.

Naturligtvis hade jag hellre sett att Le Kid hade följt Pernilla Andersson till andra chansen. Att det istället blev Jenny Silver var inte oväntat. Men tråkigt. Som tur var missade Jenny Silver i alla fall finalen. Bra så.

När det sedan handlar om rent tyckande. Schlagerkung tror. Så gick det bra. Väldigt bra till en början. Att tippa låtarnas placering i förhållande till varandra är inte alltid det enklaste. Även om jag brukar lyckas rätt bra om jag får säga det. Kanske var det mer lättippat än vanligt. Jag vet inte. I vilket fall inkasserade jag 24 av 27 möjliga placeringspoäng. Och ligger därmed på en hedrande fjärdeplats i gissningstävlingen som lockade 130 schlagerkunniga personer. Tre personer som kammade hem 25 poäng får nu känna sig jagade. Festivalen har bara börjat. Och likt 2009 tänker jag ta hem segern. Schlagerkungen behöver sin krona.

Det började med att jag hade tippat fem av fem möjliga. Som gick vidare. Jag hade dessutom placerat sexan Rasmus Viberg, sjuan Jonas Matsson och åttan Dilba på exakt rätt placering. Precis som jag hade rätt i att Danny skulle komma etta. Min chansning, dels taktiskt men även på det personliga planet (dumt nog eftersom tipset inte ska handla om det) att Jenny Silver skulle floppa höll bara till hälften. Hon missade final men tog sig tyvärr till andra chansen. Jag skulle också ha tippat Swingfly ett par pinnhål högre upp. Men i övrigt gick det alltså bra. Jag är nöjd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback