Summering

Söndagen efter. En väldigt lyckad lördag. Och en värdig vinnare. Som jag också hade tippat som segrare. Dessutom var Malena en av mina tre personliga favoriter. Även om jag hade henne strax bakom Alcazar och SDF.


En söndag för reflektioner. Och en viss tomhet infinner sig. Ungefär två månader till ESC. Malena Ernman åker dit. Till Moskva alltså. Kempe vann för andra året i rad.


Finalkvällen till ära blev jag "tv-kändis" där jag satt med min rosa slips, på platsen precis bredvid den fyrkantiga "pucken" som Mede stod på vid flera tillfällen.


Gårdagens
finalresultat föll väl ut. Främst vad gäller mitt tips och delvis vad gäller min personliga smak.


Schlagerkung tippar som en riktig schlagerkung
Är stolt över mitt tips, där jag förutsåg hur det skulle gå. Och gjorde det väldigt bra. 

Jag tippade bl.a. rätt på...
...antal poäng från juryn till SDF, Alcazar och Agnes, sånär som på några få poäng
...folkets röst där jag prickade in plats 3 och plats 6-11 på exakt rätt positioner!!
...folkets röst där jag prickade in plats 4-5 (men där de hamnade i omvänd ordning)
...folkets röst där jag prickade in plats 1-2 (men där de hamnade i omvänd ordning)
...placering 1-2, 6-8 och 10 på exakt rätt positioner!!
...placering 3-5 (men i delvis annan ordning, med några futtiga jurypoängs skillnad)

...placering 9 och 11 (men där de hamnade i omvänd ordning)
Slutligen. Om man jämför låtarnas placeringar gentemot varandra med mitt tips får jag en slutpoäng på 50 poäng av 55 möjliga (exempelvis hade jag tippat Malena som etta (alltså bättre än 10 andra låtar) och för det får jag även 10 poäng osv.).

Svensk mästare
Efter att ha tippat slutresultatet i fyra deltävlingar samt andra chansen. Hade jag intagit en hedrande andraplats bland ett stort antal andra MF-experter. Tillsammans med finalresultatet (50 poäng) blev min slutpoäng 148. Och jag avancerade till första plats. Tvåan hade 144 poäng. Jag är alltså svensk mästare. Experternas expert. Kul!


Det har pratats mycket om Charlotte Perrellis smink genom åren. Men frågan är om inte Moto Boy tog priset igår. Vem? Han med läppstiftet som sjöng Hero tillsammans med Perrelli. En ok version. Även om 2007 (Evighet med Tomas Andersson Wij) och 2008 (The Worrying kind med Maia Hirasawa) var bättre.


Shirley Clamp. Och Thorleifs fyndiga Sweep kissin' in the moonlight. Underhållande. Roligt.

Det var en bra final. Den jämnaste och mest spännande på länge. 2008 var låtmässigt bättre. Minns även 2003 och 1986 som höjdarår. Men 2009 års final var speciell på sitt sätt. Ettan och tvåan i tävlingen är långt ifrån traditionell schlager. Bra så.


Jurygrupperna

Juryn röstade ovanligt. Splittrat. Sammanlagt 8 av 11 bidrag fick 12 poäng av någon jury. EMD och Emilia fick förvånansvärt höga poäng. Norrköpings jury prickade in flest låtar som slutligen hamnade i toppen. Faluns jury avgjorde bland annat striden mellan EMD och Måns/Alcazar. Tyvärr till vitrockarnas fördel.

Folket

Det var betydligt färre som ringde in och röstade i år jämfört med 2008 års final. Och det var sjukt jämnt mellan Malena och Caroline. Sett till det totala antalet röster handlade det om mindre än en kvarts procents skillnad. Ingenting! Caroline var alltså ytterst nära segern.

Deltävlingarna
Även resultaten från deltävlingarna har offentliggjorts. Antal telefonröster. Och bjuder på en hel del spännande fakta. Vad gäller deltävling 1 var Shirley överlägsen jumbo. Nina var ytterst nära att slå ut Emilia inför duellerna. Caroline af Ugglas var etta inför duellerna!! Men den som gick direkt till final var Emilia. Fyran slog alltså ut ettan i duellen! Emilia hade flyt den här kvällen. Vad gäller deltävling 2 var Cookies & Beans fyra efter den första omgången. Men när fem bidrag skulle bli fyra passerades dom av Lili & Susie som tog den sista duellplatsen. Vad gäller deltävling 3 var det jämnt mellan femman Rickfors och fyran Rigo. Klar tvåa inför duellerna var BWO. Som dock förlorade duellen mot trean Molly! I gamla tider hade BWO gått direkt till final. En final dom aldrig nådde. Vad gäller deltävling 4 noterades Susanne Alfvengren för årets lägsta röstantal. Väldigt jämnt mellan tvåan, trean och fyran. I den första omgången var Star Pilots tvåa. Efter den andra omgången var Agnes tvåa. Och SDF var väldigt nära att slå Star Pilots. Vilket hade inneburit helt andra dueller. Vad gäller Andra Chansen var det bara hyfsat jämnt i en av fyra dueller i den första omgången (kvartsfinal). Den mellan L&S och BWO. Den första duellen i den andra omgången (semifinal) vanns klart av SDF. Som däremot hade färre antal röster än Star Pilots. Vilka i sin tur förlorade sin duell. Med inte alltför stor marginal till finalisten Caroline af Ugglas.


Återkommer inom kort. Men då lär det handla mer om Eurovision Song Contest.

För övrigt. Ingen finalkväll är fulländad utan en schlagerbar med dansgolv. Det var en helt underbar lördag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback