I mina kvarter

Igår tisdag tog jag det rätt lugnt. Var trött, trots tidig sänggång på måndagen. Värmen? Blev i vilket fall en siesta redan på förmiddagen.

Ägnade mig åt, mestadels, fönstershopping i närområdet. Faktum är att El Born inte lämnades under gårdagen. I mina kvarter. Fotade lite i området kring triumfbågen och palmallén upp mot parken samt lite kring Placa Commercial.

Blev en italiensk pizza, Toscana, på Diversus (Barcelonia-kedjan) som ligger på Carrer del Commerc. Ja, kedjan heter Barceloniiiiia, inte Barcelona. Bredvid Diversus ligger en fantastisk matbutik med allt av det goda. Oliver, korv, skinka, ost, vin etc. Har mycket konserver. Men även en hel del på lösvikt. Provsmakade en vitlöksmarinerad svart oliv. Sagolikt god. Beställde ett halvt kilo. Mannen i butiken slevar upp oliverna och häller ner dom i en påse. Sätter den på vågen. Exakt 500 gram!! Snacka om att den mannen har jobbat där länge och verkligen kan sitt jobb. Imponerande! Skrattattack från oss båda förvisso. Men kändes klockrent. Oliverna är delikata.

Vädret har gått mot det klarare och det innebär mindre fukt. Vilket är bra. Det är varmare på dagen, kallare på natten (bara 21 grader) men fortfarande behagliga ljumma kvällar.

Mindre fuktigt väder alltså. Men i lägenheten märks det tyvärr inte ännu. Pga den blöta tvätt som hänger där. Tvättade igår till slutet av Allsång på Skansen (SVT Play live fungerar helt ok). Som tur var finns tvättmaskinen i lägenheten. Strumpor är inte det plagg man behöver tvätta mest. Passade även på att städa lite.

Du missade väl inte
videon igår?

Högst upp på berget, vid slottet, finns möjlighet att titta på bio utomhus, Sala Montjuic. Enda stället där filmerna visas i originalspråk (med spansk textning). Vanligtvis så dubbar de ju filmerna på spanska. 2500 picknickplatser är maxantalet. Blir nog inget besök på bion där trots att det verkar väldigt trevligt. Bara två föreställningar återstår, dagens ryska film (känns krångligt) medans Sweeney Todd på fredag säkert hade varit lysande. Men är upptagen med annat då. Kanske blir en söndagskonsert vid slottet istället.

Nej, jag sprang inte milloppet i söndags. Känns lite för svettigt. Men jag har rört på mig på andra sätt. Transportmedel som använts hittills, i turordning efter användande: schlagerkung (gå), taxi, tunnelbana, tåg, buss.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback