Barri Gotic och 10 dagar i Barcelona

Till middag blev det pasta och Salsa Romesco i lyan. Och tidigt i säng. Tydligen 26 grader även under måndagskvällen/natten. Men det kändes inte lika varmt. Kanske mindre fuktigt. Eller så har man vant sig.


Visst har mycket upplevts hittills i Barcelona. Men har ändå tagit det relativt lugnt, mycket slötid, avkoppling. Varva ner. Finns en del saker som jag vill se innan hemfärden. Men inga måsten. Ska försöka ta det lugnt även fortsättningsvis. Kanske lägga lite mer tid på stranden. Även om halvdagar känns ganska lagom där. En del inomhusaktiviteter känns också intressanta. Men är absolut inget jag lagt tid på hittills. Vädret lär väl fortsätta vara i topp. Så ingen idé avvakta sämre väder i och för sig.

Måndagen besöktes Raval en kort stund. Ingen stadsdel att rekommendera utöver det som ingick i rundvandringen längs med La Rambla. Känns mer som ett boendekvarter som också är fyllt av hostels, trasiga människor och engelsmän. Som sitter i skuggan med sina stora tjocka hip-hopkläder och tjocka gympaskor. Och använder "hot weather-cooling-spray" för att svalka sig. Alternativt hänger på en brittisk/irländsk pub dagtid för att ölen är 5 kr billigare än på kvällen. Inte undra på att de är bleka.

Rundvandringen för dagen blev guidebokens första, Barri Gotic, de gotiska kvarteren. Även om jag tog en hel del bra bilder så känns de gotiska kvarteren inte som de mest upphetsande. Det handlar om en ganska begränsad yta och de trånga gatorna med affärer och uteliv är väl höjdaren medans byggnaderna som är omnämnda i boken inte är så där jätteroliga. Det ska vara bra bara för att det handlar om gamla och jättegamla byggnadsverk. Men är ju inte alls lika spännande som exempelvis Eixample (rundvandring där garanteras en annan dag). Är jag en modernist?

De gotiska kvarteren sträcker sig över det område som låg innanför stadsmuren i den romerska staden. Byggnadsminnen och officiella byggnader. Några gamla bitar av stadsmuren. Katedralen där restaurering ständigt pågår utvändigt och som inte bjuder någon Santa Maria-känsla invändigt. Katedralen är förvisso uppdelad i tre olika byggnader. Gotik och flamboyanstil från 1300- och 1400-talet. Men ändå.

Ett vackert klocktorn på 40-talet meter tillhör rundavandringens höjdpunkter rent monumentalt. En äldre man sjunger Ave Maria på Placa del Rei. Vackert. Korintiska kolonner från det gamla Augustustemplet. Samlingspunkten Placa de Sant Jaume med Palau de la Generalitat, sätet för den autonoma regeringen, och Ayuntamiento, stadshuset.

Gotiska fontäner, kyrkor och palats från 1200- till och med 1500-talet. Låter faktiskt roligare än vad det ser ut. Men så uppskattar väl inte jag det som man ska kanske. Smaken är som. Olika. Slutet på vandringen är det bästa med mysiga gator och två mysiga torg bredvid varandra, Placa de Sant Josep Oriol och Placa del Pi. Kyrkan vid det sistnämnda torget har ett imponerande rosettfönster, faktiskt världens största!

Avslutningsvis vill jag dela med mig av en musikvideo. Foton jag tagit under mina 10 dagar i Barcelona (diez dias en Barcelona) samt musik i form av den underbara sången Besame mucho.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback