Sveriges bästa placering på 12 år

Inte sedan 1999. Då Sverige vann. Har Sverige hamnat så högt upp som på en tredjeplats. Bättre än jag kunde ana. Azerbajdzjan var självklart för svåra. Men Italien tvåa...hallå juryn, tack för den!

Var ju oerhört svårtippat igår. Jag tycker själv att jag tippade som en kratta. Men det gjorde alla andra också... Så sammantaget i tävlingen, där över 100 schlagerkunniga tippar, hamnade jag på en hedrande sjundeplats. Min tredje topp10-placering på lika många år! Jag är alltså motsvarigheten till vad Azerbajdzjan är i ESC. Där landet på fyra försök har kommit åtta (2008), trea (2009), femma (2010) och till slut etta (2011). Mina placeringar i tippningstävlingen har varit etta (2009), fyra (2010) och sjua (2011). Bra så.

Av någon anledning trodde jag på det som hade sagts om Frankrikes vinstmöjligheter. Gillar låten och sångaren. Men tycker inte att han levererade. Jag hade från början just Azerbajdzjan som min etta. Men bytte i sista sekunden. Obra. Men med Azerbajdzjan på en andra plats får jag ändå känna mig hyfsat nöjd.

Det skrällde rejält. Och omröstningen blev spännande. Bland annat tack vare att tävlingsledningen hade satt ihop ländernas röstningsordning baserat på jurygruppernas resultat. Det var alltså mer spännande än det möjligen hade varit med en annan ordning, då kanske Azerbajdzjan hade ryckt ifrån Sverige i ett tidigare skede. Visst anade jag att Sveriges försprång inte skulle räcka. Särskilt som alla nordiska länder hade röstat halvvägs in i omröstningen. Och visst fick vi höga poäng av våra nordiska vänner. Men allra mest fick vi, nämligen tolvor, av Israel och Estland.

Mest förvånande var kanske ändå att vi fick tio poäng av Frankrike. Saade gick hem överallt. Faktum är att Sverige fick poäng av flest länder av alla. Endast tio länder valde att inte ge poäng till Sverige (bland annat värdlandet Tyskland). Inget annat land var i närheten av det resultatet. Inte ens Azerbajdzjan. Fast det handlade i de flesta fall om "småpoäng" varför exempelvis Bosnien & Hercegovina kom bara ett par placeringar efter Sverige trots att Bosnien endast fick poäng av ett tiotal länder (bl.a. Sverige). Men när Bosnien väl fick poäng, fick dom höga poäng (åtta, tio, tolv).

Skrällar ja. Flopparna för Frankrike och Finland. Och den höga placeringen för Grekland. Och framförallt Italien. Som inte hade varit med sedan 1997. Italien hade visserligen en bra sångare. Pretentiös sådan. Som blundade vid pianot. Och kom tvåa!! Jurygrupperna måste ha hjälpt till å det starkaste.

I fallet med Sverige tror jag, eftersom vi fick poäng av så många olika länder, att Saade gick hem hos folket i dom olika länderna. Så utan jurygrupper hade antagligen Sverige plockat hem betydligt fler poäng. Men så är väl å andra sidan fallet för en hel del andra länder också.

Baku om ett år alltså. Azerbajdzjans huvudstad. Tre timmars tidsskillnad. Så festivalen där börjar klockan 24:00 och slutar strax efter 03:00 på natten. Asien geografiskt (utöver en enklav vid Turkiet) men Europa politiskt. Blir nåt helt annat.

Eftersom det var producerat och skrivet av svenskar. Vinnarbidraget. Och att svenskar körade bakom bidraget (två tredjedelar av Shirley's Angels). Så får vi väl ta åt oss lite av äran. Sverige etta och trea alltså. Inte illa.

Ett år då vi nästan trodde att det var kört igen. Men så öppnades det där sista kuvertet i torsdags. Och så blev vi fantastiskt nog trea i finalen. Och. Har det visat sig. Sverige vann sin semifinal. Före Danmark. Som också hamnade högt.

Finland var trea i sin semifinal i tisdags. Island fyra. Men dom höll inte hela vägen. Ibland är det oerhört svårt att veta hur det ska gå. Det här året var ett sånt år.

Återkommer med lite statistik om en stund. Annars ses vi till nästa års festival. Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback