Inför ESC, del 1 och 2

20 april och 27 april sändes alltså de två första delarna av Inför ESC. Och som jag tittade på i lördags.

Det som avhandlades i de två första delarna är de 18 bidragen i den första semifinalen.

Montenegro är värd en finalplats men avfärdades som en medelmåtta.
Tjeckien fick otroligt nog 0 poäng av samtliga i juryn trots att den på ett sätt är nyskapande. Jag ser gärna tjeckernas romer i final.
Belgien fick en förvånande 5-poängare av Thomas Lundin. Hur tänkte han där?
Skrämmande med hela 14 poäng (av 25 möjliga) till den pinsamme vitryssen. Som förvisso sjunger bra. Men låten... Och som han ser ut!
Sverige smörades det för och utdelades höga poäng.
Armenien fick inte alltför höga poäng vilket är glädjande med tanke på den fåniga dansen och så kallade låten.
Att Andorra hamnade på samma nivå som Armenien kan jag köpa.
Men varför så låga (13) poäng till Schweiz? Thomas Lundin insåg iaf storheten med det bidraget. Skönt.
Turkiet har en finallåt. Så är det bara. Men 19 poäng var lite i överkant.
Israel förärades med hela 12 poäng. Jag förstår absolut ingenting.
När sedan Bulgarien bara fick 10 poäng blir jag ännu mer konfunderad. Bulgariens operapop är ju bättre än Sveriges.
Återigen smöras det för ett nordiskt land. Islands ballad är värd en finalplats. Men så himla bra är den inte.
Makedonien var värda ungefär noll poäng och fick alldeles för bra betalt.
Tveksam till om Rumänien är så bra som juryn tyckte. Men ok, en finalplats kanske de är värda. Åtminstone är de en av kandidaterna.
Mer smör. För Finland den här gången.
Glädjande nog relativt höga (14) poäng till Portugals folkmusik.
16 poäng till Malta! Hjärnsläpp?
Inte helt oväntat höga poäng till Bosnien-H. Visst är den bra. Men är samtidigt lite trött på den genren. Uttjatat.

Juryns finalval blev acceptabla Finland, Bosnien-H, Turkiet, Island, Sverige, Portugal och Schweiz. Men även oacceptabla Malta. Att Vitryssland och Rumänien hakade på till finalen kan med viss tvekan accepteras. Liksom höga poäng till Andorra. Men Armeniens dansfjant kunde gott fått betydligt lägre poäng.

Programmet som sådant var bättre på den samnordiska tiden. Och Herr Björkman är lika självgod som alltid.

4 maj sändes den tredje delen. Och ikväll sänds den fjärde och sista delen. Som jag naturligtvis redan har sett. Det finns ju andra kanaler. Men för att inte förta spänningen för er så återkommer jag med min analys av de två sista delarna efter att det fjärde avsnittet har sänts på SVT.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback