All night long

Så in i Norden bra. 5 av 5. Skönt.

Förbannelsen bröts redan i tisdags. Även Sverige gick vidare med startnummer 2. Underbart!

Ingen stor skräll ikväll. 

Något förvånande att Bulgarien inte gick till final. Det var också den låt jag gillade bäst utöver Sverige.

Jag är övertygad om att juryn valde Albanien. Möjligtvis Danmark.

Som sagt. Första halvan var stark. Från den första halvan tog sig fem länder vidare (1, 2, 3, 4, 6). Lettland låg i mitten med startnummer 10. Från den andra halvan tog sig fyra länder vidare (11, 13, 14, 19). Fem av de sex första bidragen gick alltså vidare till final. Vilken skilland mot semifinal 1, som nästan bara hamnade om de sista låtarna.

Av mina tio personliga favoriter tog sig sex vidare. Portugal och Turkiet hade jag på placering 12 och 13. Är därför inte helt missnöjd. Lettland och Georgien (15 och 16) är dock skräp som jag hade kunnat vara utan i finalen. Jag sörjer missad finalplats för främst Bulgarien. Men även Malta. I övrigt är jag nöjd med kvällens resultat. Visst hade Schweiz en väldigt bra låt, men sångaren var för dålig live. Synd.

Av de tio bidrag jag tippade skulle gå vidare tog sig sju till final. Ungern hade jag på plats 10 varför det inte är någon jätteskräll att dom är utslagna. Bulgarien mer oväntat. Island var min outsider som tog sig vidare. Helt rätt hade jag när jag plockade bort Schweiz från final efter det usla framträdandet. 

Litauen var bara sämst. Ungern skrällde inte. Tjeckien och Vitryssland sjöng falskt. Malta har inga vänner.

Startordningen i finalen har lottats för kvällens vinnare. Ukraina (18), Kroatien (9), Albanien (3), Island (11), Georgien (17), Danmark (16), Sverige (15), Lettland (14), Turkiet (12) och Portugal (13). Noterbart är att Sverige/Charlotte hade startnummer 15 även år 1999 i Jerusalem. Och det gick ju ganska bra...

På lördag smäller det! 

All night long framfördes av Simon Matthew för Danmark i den andra semifinalen. ESC 2008. Den gick vidare till finalen på lördag. Tillykke Danmark!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback