Inför ESC, del 3 och 4

4 maj och 11 maj sändes de två sista delarna av Inför ESC. Som jag tittade på i lördags och i söndags (ja, jag såg måndagens avsnitt redan då).

Det som avhandlades i de två sista delarna är de 19 bidragen i den andra semifinalen samt de 5 bidrag som redan är klara för finalen.

Min egen finalkandidat Kroatien fick skumt låga poäng av juryn.
Irland hyllades. Oförståeligt.
Lettland sågades. Helt rätt.
Även Serbien sågades. Förstår inte riktigt varför. Ok, gubben med mikrofonfrisyren kan inte sjunga. Men de instrumentala partierna är grymt bra.
Oförtjänt höga poäng till Polen.
Sjukt höga 25 (av 25 möjliga) poäng till Norge. Kom igen!
Cyperns låt är dålig. Och fick låga poäng.
Slovakien var värd mycket mer.
Danmark fick väl i stort sett de poäng som landets låt förtjänar.
Varför så låga poäng till Slovenien?
Nu förstår jag inte alls varför Ungern fick skyhöga 19 poäng. Skandalöst.
Azerbajdzjans 20 poäng känns nästan i underkant. Men ok. En klar finalist. En favorit.
Greken var inte värd 16 poäng.
Litauen överraskade med 11 poäng. Borde varit 1 poäng.
Underbara Moldavien hyllades. Som sig bör.
Albanien har en av de bästa låtarna i år. Varför så låga (14) poäng?
Favoriten Ukraina ska bara till final.
Fantastiska Estland fick 17 poäng. Ok. Men låten är värd mycket mer.
Sågningen av Nederländerna på slutet kändes rättvis. Mycket rättvis.

Juryns finalval blev acceptabla Azerbajdzjan, Estland, Moldavien, Ukraina, Danmark och Albanien. Men även oacceptabla Ungern och Irland. Att Polen och Grekland hakade på till finalen kan med viss tvekan accepteras. Norge då? Inget för mig. Jag vet att den är storfavorit och älskad av många. Men inte av mig.

Acceptabla 16 poäng till Frankrike. En personlig favorit.
Ryssland sågades. Vilket känns helt rätt.
Tyskland har en skönt svängig låt. Men det förstod inte juryn.
Storbritanniens släpiga trista låt sågades. I stort sett.
Vad är det med Spaniens låt som tilltalar? Något oförstående.

Om man ska tro juryn (vilket man naturligtvis inte ska) så är Frankrike och Spanien de bästa bidragen som redan är klara för finalen. Så rätt men samtidigt så fel. Frankrike? Ja. Men Spanien? Nej. Svaret på den frågan är Tyskland.

Imorgon tisdag. Då gäller det. Heja Malena! Heja Sverige!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback