Efter den andra semifinalen

Nästan full pott för schlagerkung. I den första semifinalen prickade jag in 10 av 10. I kvällens semifinal 9 av 10. Och med Kroatien (tionde finalisten) på elfte plats...så nära!

När det handlade om kunskap.
Vad jag trodde. Och som sagt. Efter att ha sett showen varnade jag för både Kroatien och Irland. Kroatien "snodde" alltså Serbiens finalplats. Kanske var det juryn som berövade Serbien en finalplats från folket. Och samtidigt berövade mig äran att pricka in 10 av 10 även ikväll. Vem vet. Men mycket pekar på att det är på det viset.

Omräknat till poäng där 18 bidrag i den första semifinalen gav maximala 80 poäng (10 bidrag som samtliga placerade sig bättre än 8 bidrag, dvs 10 gånger 8 = 80) och där 19 bidrag i den andra semifinalen gav maximala 90 poäng (10 bidrag som samtliga placerade sig bättre än 9 bidrag, dvs 10 gånger 9 = 90). Inte så krångligt som det låter.

I vilket fall. Omräknat till ovanstående poäng fick jag 169 (80+89) av maximala 170 poäng. Jag är nöjd. Enda missen var alltså att jag placerade Kroatien som elva istället för tia i den andra semifinalen. 19 av 20 finalister. Hyfsat facit.


Spännande när kuverten skulle öppnas. När de väl tryckte på knappen...

Mina 7 absoluta personliga favoriter ikväll gick till final. Dessutom. Efter att ha sett showen. Placerade jag Norge som min personliga tia. Varför man kan säga att åtta finalister passade min personliga smak. Litauen och Grekland var de länder som jag hade placerat näst efter Norge. Så ikväll blev det en bra kväll. Tippningsmässigt. Och vad gäller personliga favoriter. Det kommer att bli en bra final på lördag. Då dessutom ytterligare ett par guldkorn (Frankrike och Tyskland) är med. Samt Spanien. Med en helt ok låt.

Sämre mellanakt. Halvtrist dans. Idag var inledningen bättre. Waterloo och andra vinnare.

Allt som allt. En väldigt bra kväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback