Gimme gimme gimme

Har nu lyssnat på låtarna en andra gång. Förra veckan var jag nöjd med de två finalisterna. Den här veckan kan jag bara hitta en låt (L & S) som jag vill ha till final. I övrigt är det egalt. I stort sett.

Visst tror jag att Måns, tyvärr, har stor chans på final. Men personlig favorit är han inte.

Gimme gimme gimme (nej, det stavas inte gimmie!) sätter sig. Dvs L & S hook. Borde egentligen heta så. Även om dom också sjunger Show me heaven vid ett fåtal tillfällen.

Efter att ha lyssnat på låtarna två gånger. Medelbetyg 2,38 (medelbetyget i Göteborg efter två lyssningar var 2,88--).

Schlagerkung hoppas:
Till final

Lili & Susie - Show me heaven - Betyg 4- /Så j-a bra!

Cookies 'n' Beans - What if - Betyg 3 /Bra. Men utan glöd i refrängen.

Andra chansen
H.E.A.T. - 1000 miles - Betyg 3 /Passar mig. Rent personligt växer det. Och det är ju det som räknas här.

Måns Zelmerlöw - Hope & glory - Betyg 3- /Veckans flopp. Med tanke på förväntningarna.


Femma

Jennifer Brown - Never been here before - Betyg 2+ /Växer inte i studioversionen.


Utslagna
Amy Diamond - It's my life - Betyg 2- /Ok, högre kvalitet än Marko. Men låten är för tam. Barnpop. Nej tack.

Markoolio - Kärlekssång från mig - Betyg 1+ /Håller inte. Jag som tyckte Markoolio var rolig 1998...

Lasse Lindh & Bandet - Jag ska slåss i dina kvarter! - Betyg 1+ /Ok, refrängen växer. Men dåligt är det.

Efter en andra lyssning på 60-sekundarna har jag också "tagit ut" låtarna på gitarr. Dvs gitarrackorden i refrängerna. Inte helt oväntat låter 1000 miles (H.E.A.T.) klart bäst på gitarr. Men Hope & glory är fortfarande en blek kopia av Hero. Trots att det är jag och inte Måns som sjunger! :-) Heja Lili & Susie!! Bonus: Samtliga 8 bidrag använder sig av 4 grundackord i refrängen. Den som kommer närmast en klassisk 3-ackordare är självklart rocklåten 1000 miles som endast använder "extraackordet" som en ren effekt. Mest avancerade ackord återfinns i Jennifer Browns dänga.

Apropå publikundersökningen efter genrepet som placerar Måns och L & S i toppen. Låt oss hoppas att Skellefteås publik inte är lika träffsäker som Göteborgs. L & S - javisst. Men Måns kalkonlåt, tippad som vinnare i Globen!!, får gärna sjunka lika lågt som Shirley förra veckan. Nej, ok. Markoolio och Lasse är trots allt sämre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback