Vrag naj vzame - Semifinal 1

Betygen är enbart baserade på mitt eget tyckande. Betygen delas ut på en skala från 1-10 med 10 som högsta och 1 som lägsta betyg. I extrema fall kan betyget 0 (noll) delas ut till låt som kränker ESC och riskerar att förstöra människors hälsa.

Schlagerkung sätter betyg och fäller kommentarer om den första semifinalen

1  Montenegro 

Anonym inledning på semifinalen. Svag refräng. Kan sjunga live. Men showen är tråkig.

Betyg: 4

2  Israel
Bäst röst ikväll. Hyfsad refräng. Helt ok scenframträdande.
Betyg: 5

3  Estland
Skämtgubbar i fula kostymer. Tjejer med desto mindre kläder. Lätt och svett. Lätt och svett. Lätt och lätt och svett.
Betyg: 0

4  Moldavien
Trist sak. Risken är stor att du somnar. Jag föreslår att du sovar vidare under låt 5 och 6. För att ta en kopp kaffe till låt 7. Sen blir semifinalen desto roligare.
Betyg: 2

5  San Marino
Menlös debutant. Tjejen bakom sångaren kanske kan dansa. Vad vet jag. Bara för att jag besökte landet förra året får de en extrapoäng.
Betyg: 3

6  Belgien
Irriterande. Låtsasspråk. Som tyvärr kan fungera. Men jag blir oerhört stressad av att höra polkagris-klänningen. Om du inte vrider ner volymen riskerar du men för livet. Dårskap!
Betyg: 1

7  Azerbajdzjan 
Rockopera. Du kan vrida upp volymen igen. Men inte för mycket. Vänta en låt till. Debuterar med en saga om himmel och helvete. Kommer att älskas eller hatas. Jag står inte ut. Sluta skrik för....sjutton!
Betyg: 2
 
8  Slovenien
Stark refräng. Äntligen. Efter sju mer eller mindre dåliga låtar. En låt i min smak. Och ett underbart språk. Fattar inte ett ord. Men är såld! Scenshowen har inslag av s/m. Vilket inte helt går ihop med låten. Klart bäst hittills.  
Betyg: 8

9  Norge
Nu har semifinalen verkligen kommit igång. Ännu en topplåt. Annorlunda i sammanhanget. Ändå ganska vanlig. Bra för att vara Norge. Sjunger bäst av kvällens kvinnliga artister.
Betyg: 7

10  Polen
Tyvärr backar vi i kvalitet igen. Svag ballad. Klarar hon alla toner? Tveksamt. Mycket tveksamt. Gräddtårta. Amerikansk produktion. Tippad finalist av många. Varför?
Betyg: 2

11  Irland 
Ett skämt. En kalkon. Falsksång. Ok eurodisco-refräng ger poängen från min sida. Finalist lika säkert som att Johnny Logan är tusen gånger bättre än det här skräpet.
Betyg: 3

12  Andorra 
Barnrefräng. Jag gillar den nog mer än de röstande länderna. Får svårt att gå till final.
Betyg: 6

13  Bosnien-Hercegovina
En udda fågel. Som jag inte kan låta bli att tycka om. Växer. Helt klart annorlunda. Scenframträdande som sticker ut. Låten börjar ganska svagt och enformigt. Men sen exploderar den likt Marit Bergman på scen. Är det förresten hon som står och hänger tvätt? Betyg: 7

14  Armenien
Är egentligen något trött på Ruslana-kopior. Originalet är bättre. Men dålig är den inte. Given finalist. Låten fungerar mycket väl i sammanhanget. En av kvällens bästa refränger.
Betyg: 7

15  Nederländerna 
En låt som riskerar att kamma noll då den säkerligen hamnar på plats 11-15 bland många röstande länder. Personligen är jag svagare för det här. Och gillar refrängen. Kanske kan plockas vidare av juryn.
Betyg: 6

16  Finland 
Lordi hade en refräng som satte sig. Och var monster. Det här är Lordi utan masker. Och utan en vettig refräng. Tyvärr Finland. Hårdrock när den är som sämst.
Betyg: 4
 
17  Rumänien
Andra halvan av semifinalen är stark. Här kommer ännu en. Klassisk. Snygg. Smörig. Något seg. Italienska. Rumänska. Får gärna gå till final. Jag är svag för språket/språken. Och höjningen. Mina föräldrar hade nog röstat på den här (eller Norge) om de bara fick. Men Sverige får som sagt inte rösta ikväll.
Betyg: 7

18  Ryssland
Oväntat svag låt. Överskattad. Sångaren ska tydligen vara bra (och har kommit tvåa i tävlingen tidigare). Men jag är inte övertygad. Tycker han sjunger illa. Risken är dock överhängande att den vinner både semifinal och final. För er som gillar konståkning väntar en överraskning. Och för er som gillar sångare som tar av sig skjortan är det här ett bidrag som passar.
Betyg: 4

19  Grekland
Tzatziki och bifteki. Med vissa moderna inslag. Går till final. Personligen har jag svårt att placera den. Men det är helt klart en låt som fastnar. Något tjatig. Hennes röst är inte den starkaste. Men framträdandet i övrigt är proffsigt.
Betyg: 6

Sammanfattning
Betyg 10-9
--- inget bidrag

Betyg 8-7
Slovenien, Norge, Bosnien-Hercegovina, Armenien och Rumänien.

Betyg 6-5
Andorra, Nederländerna, Grekland och Israel.

Betyg 4-3
Montenegro, Finland, Ryssland, San Marino och Irland.

Betyg 2-1
Moldavien, Azerbajdzjan, Polen och Belgien.

Betyg 0
Estland

Vrag naj vzame framförs av Rebeka Dremelj för Slovenien i den första semifinalen. ESC 2008. Förhoppningsvis blir det final. Men jag är osäker.


Kommentarer
Postat av: Nina

Nä, Estland var ju väldigt märkliga....

Postat av: schlagerkung

Ja, Estland är klart sämst. Jag gillar inte Ryssland heller. Men Plusjenko, konståkaren, var ju duktig.

2008-05-20 @ 22:21:01
URL: http://schlagerkung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback