This is my life

Snart är det lördag. Äntligen!

Det där med nordiska bidrag i finalen. Först gången sedan år 2000 som alla fem är i final samtidigt. Kul. Ändå inte bra. För Sverige. Betyder väl att Charlotte får svårare att ta Nordens 12:or. Allting talar för att exempelvis Danmark ger sin 12:a till Island. Första gången de tagit sig vidare från en semifinal. Island alltså.


Upplägget i år är intressant. Två semifinaler ger lite av samma känsla som den svenska Melodifestivalen. Nämligen att i stort sett alla bidrag i finalen har "vunnit". Men kan ändå komma sist i finalen. I vanliga fall är de låtar som avancerat från semifinalen i stort sett garanterade en hyfsad placering i finalen. Effekten blir även den att finalfältet blir avsevärt bättre. 20 låtar som röstats fram. Av 25. Det kan bli riktigt trevligt imorgon.

Det slutliga snittbetyget i semifinal 2 blev 5,21 efter att jag uppdaterat betygen något efter sändningen. För finalen blir det än bättre. Och det innan jag gjort min slutliga bedömning. Betygen tenderar att höjas ju mer jag hört låtarna.
Snittbetyg finalen                        5,24 (just nu!)
Snittbetyg semifinal 2                 5,21 (slutbetyg)

Snittbetyg semifinal 1                 4,58 (slutbetyg)


De tio låtar som gick vidare till finalen från semifinal 1 har snittbetyget 5,0 medans snittbetyget från semifinal 2 är 5,7. Och av klara finallåtar sedan tidigare är snittbetyget 4,8. Semifinal 2 klart starkast alltså.


Visst gillar jag Islands bidrag. Och med tanke på att de hade 16(!) deltävlingar för att välja ut sin låt så borde den ju också vara bra. Men kan ändå inte låta bli. Att istället få Gasolins "This is my life" i huvudet. En klassiker från 1976. En fin årgång. En bra låt. 
 


This is my life framförs av Euroband för Island i finalen av ESC 2008. Den gick vidare från den andra semifinalen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback