Day after day

Dagen efter. En söndag för reflektioner. Och en viss tomhet infinner sig. Ungefär två månader till ESC. Charlotte Perrelli åker dit. Till Belgrad alltså. Bästa låten vann.


Sanna då? Värdig tvåa. Juryn är en del av tävlingen och lyfter den svenska finalen till en kvalitativ nivå som saknas i exempelvis Finland och Irland årgång 2008. Det är låten som tävlar och ska stå i fokus. Även om artisterna, åtminstone i medierna, får en alltmer framträdande roll. Juryn är dessutom en garant för att bidrag som hyllar Europa inte ska kunna ta hem segern, på bekostnad av bidrag som handlar om hjältar. Låten och låtskrivarna. En speciell sådan är låtskrivaren Bobby Ljunggren som i gårdagens final lyckades med konststycket att lägga beslag på hela prispallen. Han var på ett eller annat sätt inblandad i ettan, tvåan och trean. En unik bedrift. Ingen har ens lyckats komma etta och tvåa tidigare. Bobby Ljunggren gjorde det omöjliga. Och var inte ens i närheten av att sluta gårdagen som en förlorare.

Gårdagens finalresultat föll väl ut både vad gäller mitt tips och min personliga smak. Jag är självklart nöjd med att Charlotte vann och att mina fem favoriter också placerade sig på de fem översta positionerna, om än inte exakt i den ordningsföljd som jag hade hoppats på.

Schlagerkung tippar som en schlagerkung
Än stoltare är jag över mitt tips, där jag förutsåg hur det skulle gå. Och gjorde det väldigt bra. Eget beröm luktar inte alls dumt i schlagersammanhang.
Jag tippade bl.a. rätt på...
...att juryn avgör finalen
...vilka fyra låtar som juryn skulle ha som favoriter
...vilka tre låtar som juryn inte skulle ha som favoriter
...antal poäng till juryns favorit, sånär som på fyra poäng (114 och jag hade tippat 110)
...antal poäng från juryn till Nordman (4 och jag tippade exakt 4)
...folkets röst där jag prickade in plats 5-10 på exakt rätt positioner!!!
...folkets röst där jag prickade in plats 3-4 (men där de hamnade i omvänd ordning)
...folkets röst där jag prickade in plats 1-2 (men där de hamnade i omvänd ordning)
...antal poäng som krävdes för seger, sånär som på en poäng (207, jag hade tippat 208)
...antal poäng för Sanna Nielsen, sånär som på en poäng (206, jag hade tippat 207)
...antal poäng för Nordman (48 och jag tippade exakt 48)
...placering 1-2 och 10 på exakt rätt positioner
...placering 3-4 (men där de hamnade i omvänd ordning)
Slutligen. Om man jämför låtarnas placeringar gentemot varandra med mitt tips får jag en slutpoäng på 38 poäng av 45 möjliga (exempelvis hade jag tippat Charlotte som etta (alltså bättre än 9 andra låtar) och för det får jag även 9 poäng eftersom hon slutade etta och placerade sig bättre än 9 andra låtar osv.)

Det var en väldigt bra final. Låtmässigt den jämnaste och antagligen även den bästa sedan det nya systemet med delfinaler infördes. Ja, antagligen den bästa finalen någonsin. Kommer alltid att minnas 2003 som ett bra år. Men 2008...var Bobby Ljunggrens år.

Stämningen i Globen var som vanligt helt fantastisk. Även parkett, med alla sponsorer och journalister, kokade. Engelska schlagerexperter satt precis framför mig. Dom hejade på Charlotte. Och Christer!!

Trodde nästan Perrelli skulle göra en Främling. Men efter fem raka 12:or från jurygrupperna blev det endast en 4:a från Norrköpingsjuryn, känd för att ofta rösta lite "konstigt". Karlstad bjöd på överraskningen att rösta som flertalet och att inte ge en enda poäng till Christer Sjögren, där jag hade trott på en möjlig 12:a. Den jurygrupp som stack ut i år var annars Göteborg, som bland annat inte gav en enda poäng till Sanna Nielsen. Malmö gav, inte helt förvånande, Diftong-Frida hennes enda poäng.

Kom på att resultatet från deltävlingarna har offentliggjorts. Antal telefonröster. Intressant är att det i varje deltävlings andra omgång även inkommit röster på bidrag som slogs ut redan i den första omgången. Märkligt. Vad gäller deltävling 1 så hade Velvet fler röster än Tapper i den första omgången, men passerades i den andra och missade därmed Andra chansen. Vad gäller deltävling 2 så fick The Nicole minst antal röster av samtliga bidrag i årets festival. I övrigt var det flest telefonröster i just den deltävlingen (Andra chansen och Finalen borträknade). Androla hade betydligt fler antal röster än Rongedal efter den första omgången men passerades i den andra. Omgångens skräll och i sig sensationellt med en sådan vändning mellan röstningsomgångarna. Vad gäller deltävling 3 så blir det tydligt att varenda telefonröst är oerhört viktig och att det ibland handlar om väldigt små marginaler. Patrik Isaksson hade fler antal röster än Thérèse Andersson efter den första omgången men passerades i den andra. Isaksson missade Andra chansen med endast 41 rösters marginal. Caracola låg bättre till än Frida efter den första rundan men passerades i runda två och finalplatsen gick till den senare. Vad gäller deltävling 4 stod sig resultatet mellan första och andra omgången. Vad gäller Andra chansen så var antalet telefonröster i möte 3 (Androla-Nordman) fler än i övriga tre möten tillsammans. Ett enormt intresse alltså. Och en klar markering att det inte bara handlade om Nordmans låt utan även om proteströster mot Carola. Ingen annan låt (utöver Nordman) var ju i närheten av Androlas antal telefonröster. Övriga möten i Andra chansen var inte på något sätt spännande. Nu när vi sett resultatet.

Några dagars vila från schlagerns underbara värld kan behövas. Återkommer inom kort. Men då lär det handla mer om Eurovision Song Contest.

För övrigt. Lemon Bar funkar en schlagerkväll.

Day after day framförs av Elnur Hüseynov & Samir Javadzadeh för Azerbajdzjan i ESC 2008 och tävlar i den första semifinalen. Landet är debutant i ESC-sammanhang.


Kommentarer
Postat av: frida

Jag har en liten fråga.. vi kom väl typ sist förra året!? måste vi inte kvala då? eller är jag helt lost? :)

Postat av: schlagerkung

Nej, du är inte helt lost :-) Vi kom inte riktigt sist men så pass dåligt att vi borde fått kvala i årets semifinal. Och det ska vi också. Men det nya för året är att det blir två semifinaler, där alla länder utom fem får kvala. Klara för final är endast förra årets segrare Serbien samt de fyra länder som har mest pengar (Spanien, Tyskland, Frankrike och UK). Semifinal 1 avgörs på tisdagen med 19 länder, 10 till final. Semifinal 2 avgörs på torsdagen med 19 länder, 10 till final. Sverige tävlar i semi 2.

2008-03-17 @ 13:00:40
URL: http://schlagerkung.blogg.se/
Postat av: Bubbe (http://bubbe.tk)

Hehe - det är inte illa tippat av Schlagerkung! :D

Men! Smaken är som baken! Och tur är väl det, annars hade det väl inte funnits någon spänning i dessa tävlingar!

Tack för din kommentar!
Ha det gott!

// Bubbe

2008-03-17 @ 14:25:56
URL: http://bubbes.blogg.se
Postat av: Micke

Vi hade nog haft nästan samma slutpoäng för finalen om man mätt med melodifestivalklubbens mätning. Där fick jag 37 poäng och jag tror att du hade hamnat på något liknande.

2008-03-17 @ 14:42:12
URL: http://schlagermicke.blogg.se
Postat av: Fröken Wallenberg

Oj vilka intressanta uppgifter. Isaksson missade pga endast 41 (!) röster! Det är ju ingenting. Skulle ju kunna vara en enda (hysterisk) familj!

Roligt att du som är Kung har en ROSA sida, och jag som är en liten Fröken har en SVART. (Fast jag brukar byta då och då. När jag skrev om Obama, hade jag till exempel en SVART ...)

2008-03-17 @ 15:20:14
Postat av: Fröken Wallenberg

Adress om du vill hälsa på ...

2008-03-17 @ 15:21:45
URL: http://frokenwallenbergsangrydiary.blogg.se
Postat av: carro

Vi såg allt på melodifestivalen.. Hade Sanna som favorit.. men Charlotte var också bra.. o sibel :)

2008-03-17 @ 16:02:04
URL: http://carroat.blogg.se
Postat av: Petter

Denna blogg fick mig stum av beundran och gjorde mig samtidigt chockerat medveten om hur intresserna varierar ;) Bra research/tippat o kämpa på!

2008-03-17 @ 18:03:43
URL: http://www.bestyr.se
Postat av: schlagerkung

Tack för alla snälla ord.
Micke, vi var nästan lika men jag hade 38 :-)
Är nöjd även i övrigt men främst över förmågan att veta hur folket röstar.
Fröken W, personligen är jag nöjd över att Isaksson inte gick vidare. Men visst var det oerhört tätt. Ska väl avslöja att jag egentligen är okrönt schlagerkung, och som sådan fungerar en rosa sida ypperligt. Får se om det blir guld vid den eventuella kröningen.

2008-03-17 @ 18:54:25
URL: http://schlagerkung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback