Hallelujah new world

Ny deltävling. Äntligen!

Bidrag framfört på svenska till final? Fullt möjligt. Återigen svårt att plocka ut en möjlig finalvinnare efter bara en lyssning. BWO kan utmana Sanna i finalen. Jämn omgång. Svårbedömt. Och svårtippat. Det traditionella verkar ha större chans än det moderna i år. Är inte helt överens med folket.

Betyg efter en lyssning (0-5 där 0 är sämst och 5 är bäst)

1. BWO "Lay your love on me"  4

2. Mickey Huskic "Izdajice"  2 

3. Frida feat. Headline "Upp o hoppa"  1

4. Thérèse Andersson "When you need me"  3+

5. Patrik Isaksson & Bandet "Under mitt tunna skinn"  1+

6. Caracola "Smiling in love"  3-

7. Ainbusk "Jag saknar dig ibland"  3

8. Eskobar "Hallelujah new world"  4-

Kommentarer
1. BWO "Lay your love on me"  4
Låter som en blandning av Abba, Madonna och Lili & Susie. Titeln är ju nästan snodd från Abba. Och låten påminner starkt om "Hung up/Gimmie gimmie gimmie". Med inslag av Ring my bell från låten "Oh Mama". Catchy. Som Charlotte Perrelli skulle ha sagt. Barnslig. Men farlig. Förutom att det delvis handlar om stöld så är det bra.

2. Mickey Huskic "Izdajice"  2
Balkanballad av sämre snitt. Sjunger på bosniska.

3. Frida feat. Headline "Upp o hoppa"  1
Hade kunnat locka barnröster. Om dom inte sjungit "en jävla massa sprit". Föräldrarna spärrar telefonen. Hip-hop light. Skånska.

4. Thérèse Andersson "When you need me"  3+
För oss som gillade Slovenien 2007. Modern opera. Svårbedömd. Versen påminner lite om Nanne Grövalls "Avundsjuk", som även den övergår i en refräng som man kunde önska mer av. Älskar versen. Operarefrängen...nja. 

5. Patrik Isaksson & Bandet "Under mitt tunna skinn"  1+
Läste i någon tidning att Patrik Isaksson skulle framföra sin starkaste låt någonsin. Måste läst fel. Svagaste möjligtvis. Carola gick inte vidare på sitt namn. Då gör inte Patrik det heller. Åtminstone om jag får bestämma. Låten är för svag. Kan tonartsbyte rädda den?

6. Caracola "Smiling in love"  3-
Linköping känns som Hits for kids. Tredje barn-lalliga låten. Den här kan dock bli livsfarlig. Påminner ganska mycket om "Mmm bop" med bröderna Hanson. Skräller kanske och går till final.

7. Ainbusk "Jag saknar dig ibland"  3
Sanna i final. Suzzie i andra chansen. Ainbusks låt är däremellan. Då borde den komma vidare bland de fyra. Vikket jag också hoppas på. En svensktoppsballad. Mamma röstar.

8. Eskobar "Hallelujah new world"  4-
Jag gillar. Men ändå inte. Rätt låt på fel plats. Knappast en refräng som sätter sig efter en lyssning. I mitt tycke för svag i sammanhanget. Även om det kanske är den mest tilltalande låten att lyssna till när schlagerturnén har nått sitt slut. Mamma röstar inte.


Schlagerkungens önskedröm
Final:

BWO 4

Eskobar 4-


Andra Chansen:

Thérèse Andersson 3+
Ainbusk 3


Femma:

Caracola 3-


Sämre:

Mickey Huskic 2
Patrik Isaksson & Bandet 1+


Sämst:

Frida feat. Headline 1


Har försökt sammanställa efter eget tycke och smak. Och det var tillräckligt svårt. Ska jag ge mig på att tippa något också så känns BWO som finalister. Ainbusk eller outsidern Caracola följer med till Globen. Viss chans att Eskobar hamnar bland de fyra. Även om Isaksson känns mer trolig. Andersson svårtippad. Frida borde sakna chans. Huskic kan skrälla och hamna bland de fem främsta.

Hallelujah new world framförs av Eskobar i Melodifestivalen 2008 (deltävling 3 i Linköping).


Kommentarer
Postat av: Niklas

Ärligt talat hoppas jag att BWO åker dit för att ha halvsnott en ABBA-titel, att Patrik Isaksson slutar göra musik - nej, jag har inte ens hört årets bidrag än, men jag betvivlar inte låtens uselhet - och jag önskar att Gert Fylking dyker upp. Olé!

Postat av: schlagerkung

Tydligen stor risk att Patrik och/eller Frida kan gå till final. Upp och ner.

2008-02-23 @ 07:51:51
URL: http://schlagerkung.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback