Molitva

Under min tid i Helsingfors har jag bloggat via mobilen. Därför har rubrikerna sett något annorlunda ut (och inte heller vid alla tillfällen varit låttexter). Vid bloggande via mobilen blir nämligen rubriken detsamma som inledningen av brödtexten. Tyvärr. Hoppas ändå ni uppskattat bilderna, som jag tagit med mobilen, samt mina inlägg, som ju varit aktuellare än någonsin och i vissa fall mitt under direktsändning (exempelvis finalen).


En av upphovsmännen till årets grekiska bidrag är svensk (Marcus Englöf). Och det har visat sig att han bor precis bredvid min arbetsplats. Kanske ett samarbete nästa år!?


Under lunchen, på en restaurang nära jobbet, fick jag reda på att den serbiske ägaren hade badat i fontänen vid Sergels torg. Efter segern i lördags. Helt rätt!


Eftersom jag var på plats i Helsingfors har jag inte haft möjlighet att lyssna till den svenske kommentatorn, Kristian Luuk. Det verkar vara två läger. En del tidningar hyllar honom. Medans flera jag talat med anser att han var tidernas sämsta. Jag får väl själv analysera det i efterhand. Men att exempelvis tuta mitt under Andorras låt verkar osmakligt.

Molitva / Prayer

Ni oka da sklopim / I can't close my eyes

Postelja prazna tera san / The empty bed chases sleep away

A þivot se topi / And my life is melting away

I nestaje brzo, k'o dlanom o dlan / And it's disappearing quickly, in a split second


K'o razum da gubim / It seems I'm losing my mind

Jer stvarnost i ne primeãujem / As I don't even notice reality

Joð uvek te ljubim / I still love you

Joð uvek ti slepo verujem / I still trust you blindly


K'o luda, ne znam kuda / Like crazy, I don't know where to go

Ljubavi se nove bojim / I'm afraid of a new love

A dane, þive rane / And the days are like open wounds

Viðe ne brojim / I don't count them anymore


Molitva, kao þar na mojim usnama je / Prayer, like ardour on my lips

Molitva, mesto reèi samo ime tvoje / Prayer, just your name, instead of words

Nebo zna, kao ja / Heaven knows, just as I do

Koliko puta sam ponovila / How many times I've repeated this

To nebo zna, bað kao ja / Heaven knows, just as I do

Da je ime tvoje moja jedina molitva / That your name is my only prayer


Al Bogu ne mogu lagati / But I can't lie to God

Sve dok se molim / As long as I pray

A laþem ako kaþem / And I'd be lying if I said

Da te ne volim / That I don't love you


Molitva, kao þar na mojim usnama je / Prayer, like ardour on my lips

Molitva, mesto reèi samo ime tvoje / Prayer, just your name, instead of words

Nebo zna, bað kao ja / Heaven knows, just as I do

Koliko puta sam ponovila / How many times I've repeated this

To nebo zna, bað kao ja / Heaven knows, just as I do

Da je ime tvoje moja molitva / That your name is my prayer

(Molitva, molitva) / (Prayer, prayer)


I nebo zna, bað kao ja / And heaven knows, just as I do

Koliko puta sam ponovila / How many times I've repeated this

To nebo zna, bað kao ja / Heaven knows, just as I do

Da je ime tvoje moja jedina molitva / That your name is my only prayer


Da je ime tvoje moja molitva / That your name is my prayer


Molitva framfördes av Marija Serifovic för Serbien i ESC 2007 och vann hela tävlingen. Serbiens första seger. Visserligen vann Jugoslavien ESC 1989 men den segrande gruppen Riva kom från Kroatien. Det som även kan sägas om årets segrare är att det är den första balladen sedan 1996 som vinner. Och det är första gången sedan 1998 som vinnarlåtens sångtext inte innehåller engelska.


Kommentarer
Postat av: schlagermirja

Luuk som kommentator är bland det värsta som hänt ESC. Det enda han gjorde var att säga saker som "det här tycker jag är årets sämsta låt" och "den här går inte vidare, det kan jag säga redan nu". När han tutade mitt i Andorras låt bytte jag till finska kanalen.

Postat av: Niklas

Jag älskar Luuk som kommentator.

2007-05-15 @ 08:14:34
URL: http://niklasblog.com
Postat av: schlagerkung

Som sagt. Två läger. Det jag kan säga är att Luuk krossade Lena PH som programledare för melodifestivalen. Hans insats som kommentator är jag dock ännu (o)lyckligt omedveten om. Inte för att jag varit helt nöjd med föregångarna heller...Pekka Heino som under sändningen satt och sms:ade med mobilen, med ljudet på...Björn Kjellman som var så nördig att ingen vanlig Svensson brydde sig...och Janne Jingryd tar nog priset som sämst någonsin!!

2007-05-15 @ 10:44:44
URL: http://schlagerkung.blogg.se
Postat av: Nina

Vi gillade Luuk :) Då jämförde vi m Pekka Heino och hans sms:ande och Luuk är både rolig och bara bättre helt enkelt! :-)

2007-05-15 @ 20:22:00
URL: http://mammanina.blogg.se
Postat av: Niklas

Hellre en kommentator som är egen och underlig än någon som är tam, kommer med väntade kommentarer och är slätstruken.

Luuks kommentar om Andreas Johnson ("Mmm, du luktar läder.") när han gick av scenen på svenska schlagerfinalen säger mycket om hans kommentarssätt. Jag förstår varför somliga anser att det kan vara illa, men för oss som har Monty Python/Killing-gänget-humor är det nog inte så svårt att gilla, även i ett schlagersammanhang.

Å andra sidan, om man inte gillar bisarrhet bör man nog undvika ESC/schlager över huvud taget...

2007-05-16 @ 15:04:53
URL: http://niklasblog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback