Hej systrar, hej bröder

Reflektioner efter det första programmet - Inför ESC 2007

Christer Björkman får gärna bytas ut. Storhetsvansinne-trailern för programmet är nog tidernas sämsta. Även vad gäller sångröst.  

Charlotte Perrelli var bättre än förra årets Nanne Grönvall. För det får Charlotte fd Nilsson en poäng av tio.

Per Sundnes var om möjligt ännu mer sparsam med poängen än sin norske föregångare. Och fruktansvärt tråkig.

Adam Duvå Hall stal showen. Rolig och uttrycksfull. Inte riktigt samma musiksmak som min egen. Men dansken var klart bäst i panelen.

Finlands Thomas Lundin var lika pinsamt mesig som vanligt. Och röstade sjukast någonsin. Plus dock för hans genuina intresse.

Eirikur Hauksson var tråkigheten själv. Inte en rolig kommentar. Dåligt förberedd, hade inte ens hört låtarna. Islänningen satte inte betyg på sig själv. Alltid nåt.

Bulgarien blir att räkna med. Men får inte min röst. Alltför konstig.

Israels låt är vidrigt dålig. Förstår inte juryns "höga" betyg (10 av 25).

Cypern fick oförtjänt låga poäng av den nordiska panelen (17 av 25). Enligt mig en vinnarkandidat. Växer alltmer. En favorit.

Vitryssland är bra. Men inte mer än så. Fick lite väl höga poäng (19 av 25).

Islands bidrag är nog värt något mer än de 3 (av 10) poäng jag gav den. Men någon vinnare är det inte. De nordiska kollegorna gav äckligt inställsamma och höga poäng (24 av 25). Pinsamt!

Georgien är bara tråkig. Thomas Lundins 5-poängare är chockerande.

Inte för att Montenegro har årets låt direkt. Men så pinsamt dålig är den inte. Fick lite väl många 0-poängare.

Förvånansvärt låga poäng till Schweiz. Själv är jag splittrad. Refrängen växer. Men något saknas.

Moldavien växer. Men är ingen 5-poängare, som Thomas Lundin och Charlotte Perrelli påstår.

Nederländerna kändes helt plötsligt sämre. Jag hade ju gett den högt betyg (7 av 10). Lyssnade på den igen. På nätet. Och visst är den bra. Kanske inte så bra som jag först tyckte. Men den har något som jag gillar. TV-programmet visade en holländsk version av låten. Med två dåliga dansare. Nätversionen däremot saknade dåliga dansare. Och var dessutom i en tajtare version. På engelska. Mycket bättre. Fick sjukt låga poäng av den nordiska juryn (7 av 25). Kanske p.g.a. att TV-versionen var betydligt sämre.

Hej systrar, hej bröder framfördes av Svante Thuresson i Melodifestivalen 1966 och hamnade på sjunde plats. Med Lill Lindfors vann Svante Thuresson tävlingen samma år. 1966 alltså. Tillsammans sjöng de "Nygammal vals" som sedan slutade tvåa i ESC, Sveriges dittills bästa placering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback